Proiectul european în parteneriat cu alte 5 țări: Grecia, Italia, Turcia, Lituania, Portugalia își propune să dezvolte abilitățile participanților de a utiliza tehnologia digitală și media într-un anumit mod, responsabil și eficient.
Experiența mea
Să vizitezi o țară care „fierbe” de istorie și de mitologie, e mai mult decât o oportunitate. E o șansă! O șansă pe care, dacă ai ocazia, nu trebuie să o ratezi. Astfel a fost și această mobilitate pentru mine. Am beneficiat de această mobilitate împreună cu colega mea profesor de limba franceză și 6 elevi din școala noastră în perioada 31.10. – 04.11.2022 în Trikala, Grecia.
Așa cum am spus, nu numai istorie, tradiție și cultură vedem în Grecia la tot pasul, dar și tehnologie în folosul cetățeanului. Micuțul orășel în care am poposit este un amalgam de istorie și tehnologie, un amestec de Paris cu vechea Eladă.
Folosită în folosul cetățeanului tehnologia, aveam să aflăm încă din prima noastră zi petrecută în Trikala, prin grija autorităților locale care ne-au prezentat nouă, celor 42 de participanți, profesori și elevi din cele 5 țări partenere în proiect, cum au implementat primul minibus electric fără șofer, au implementat un serviciu medical (o dronă care transportă produse medicale pentru a ajunge mai repede la pacient), un număr local pentru a reclama situațiile urgente astfel intervenindu-se în cel mai scurt timp.
Școala, de asemenea, o școală gimnazială care implementa mai multe tipuri de programe școlare pentru educația elevilor. Din discuțiile elevilor noștri cu prietenii pe care și i-au făcut în rândul grecilor, am aflat că la ei ca și la noi, de altfel, elevii desfășoară cursuri opționale pentru care părinții plătesc. De asemenea, elevii au aflat, de la cursurile la care au participat alături de elevii greci, care este comportamentul elevilor la lecții, cum pot programa un robot.
Pentru noi, cadrele didactice a fost o ocazie de a vedea și de a experimenta, când ne întoarcem, din ideile lor. Pentru elevi, a fost ocazia de a-și face prieteni din alte țări, de a purta o conversație în limba engleză, de a vizita pentru prima dată (majoritatea elevilor) o țară străină. Deși bine pregătiți și trecând de o selecție la nivelul școlii pentru fiecare deplasare, elevii noștri se dovedesc de fiecare dată rușinoși, dar sunt și un motiv de mândrie pentru noi, însoțitorii, când îi vedem cât sunt de chibzuiți, respectuoși și cu bun simț în relațiile cu alții.
Orice proiect Erasmus+ dezvoltă, în primul rând abilitățile de comunicare în limba engleză, ne scoate din anonimatul școlilor rurale. Valorizarea la nivel personal crește, cu cât observi că cei din școala și chiar comunitatea în care ai ajuns fac tot ce le stă în putință pentru ca vizitatorii ce le-au călcat pragul să se simtă în siguranță, să le fie bine.
Prin grija coordonatorului local, profesor de limba engleză, am avut plăcerea într-una din zile să vizităm Muzeul Culturii Elene unde am învățat alfabetul grec, modalitatea de compunere a literelor, câteva cuvinte și expresii uzuale.
Alte obiective din agenda întâlnirii care au avut legătură cu tematica proiectului: vizită la Centrul digital de proiecție al istoriei și culturii din Meteora (am vizionat alături de elevi o proiecție 3D), jocuri educaționale, învățarea alfabetului grec și a dansului grecesc Sirtaki.
Concluzie:
În cadrul acestei întâlniri a avut loc și întâlnirea transnațională, la finalul căreia s-au pus bazele pentru deplasările ulterioare din Portugalia și Lituania. Coordonatorii din fiecare țară au format un grup de whatsapp în care vor posta toate mesajele pentru întregul grup.
Proiectul se dorește a face schimburi pe termen scurt de grupuri de elevi. De asemenea, activitățile locale din cadrul proiectului au și ele o importanță deosebită, fiecare cadru didactic aducându-și aportul în implementarea proiectului și contribuind la sustenabilitatea acestuia. Astfel, proiectul își dovedește utilitatea.
Ce am învățat din această experiență? Cu fiecare nouă experiență Erasmus+ îmi perfecționez nivelul de exprimare în limba engleză, îmi lărgesc cercul de cunoștințe către alte meleaguri, capăt încredere în mine, în forțele proprii și doresc să experimentez acasă, în clasa mea, din ideile descoperite la alții.
Ce voi folosi din ceea ce am văzut, auzit și experimentat în cadrul acestui proiect? Voi folosi modul de abordare a elevilor de către profesori, voi folosi tehnologia digitală în continuare ca lecțiile mele să fie mai atractive pentru elevii mei.
Este de datoria mea și mă simt obligată să mulțumesc neobositelor mele colege inițiatoare, „motorul” și „creierul” acestor proiecte europene care au făcut ca școala noastră să fie printre multele școli care implementează proiecte europene, care au făcut bucuroși nenumărați elevi, beneficiari ai acestor mobilități, dar și multe cadre didactice.
prof. înv. primar Rodica DOBRESCU
Școala Gimnazială „Ion MAREȘ” Vulcana-Băi, Dâmbovița